درباره بیماری سرخک چه می‌دانید؟ | بهترین راه پیشگیری و درمان-راهبرد معاصر

درباره بیماری سرخک چه می‌دانید؟ | بهترین راه پیشگیری و درمان

بیماری شایع سرخک در واقع نوعی ویروس است که در دمای معمولی قادر است یک تا دو روز زنده بماند. این ویروس در ترشحات دهان وخون و ادرار فرد بیمار دیده می‌شود و بسیار مسری است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 14
کد خبر: ۲۵۷۳۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، بیماری شایع سرخک در واقع نوعی ویروس است که در دمای معمولی قادر است یک تا دو روز زنده بماند. این ویروس در ترشحات دهان وخون و ادرار فرد بیمار دیده می‌شود و بسیار مسری است.

بیماری شایع سرخک در واقع نوعی ویروس است که در دمای معمولی قادر است یک تا دو روز زنده بماند. این ویروس در ترشحات دهان وخون و ادرار فرد بیمار دیده می‌شود و این بیماری بسیار مسری است و در بدن افراد مبتلا دانه‌های قرمز رنگ سرخکی (راش) دیده می‌شود.

خطر سرایت این بیماری از یک تا دو روز پیش از ظاهر شدن این راش‌ها در پوست بدن تا پنج روز پس از ظهور آنها است. معمولاً ۱۲ تا ۸ روز طول می‌کشد تا ویروس در بدن ایجاد بیماری کند.

سن ابتلا به سرخک

اگر واکسیناسیون در افراد یک منطقه به طور کامل انجام شود، شیوع سرخک در افرادی است که این واکسن را نزده اند، اما اگر واکسیناسیون صورت نگیرد معمولاً کودکان ۵ تا ۱۰ ساله بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. سرخک یکی از علل مهم مرگ و میر کودکانی است که سوء تغذیه دارند و یا به بیماری کمبود سیستم ایمنی و یا ایدز دچار هستند.

بیشتر نوزادان در ایران به دلیل ورود آنتی بادی‌های مادر در طی دوران جنینی به بدنشان، از ابتلا به سرخک مصون می‌مانند.

علائم بالینی سرخک

سرفه، آبریزش بینی، قرمزی وعفونت چشم، ظهور نقاط سفید متمایل به خاکستری به اندازه دانه‌های شن بر روی مخاط گونه در برابر دندان‌های آسیاب تحتانی که به «تاش کوپلیک» شهرت دارند، از مشخصات اصلی بروز سرخک است که به مدت یک تا دو روز ادامه می‌یابد.

از دیگر علائم آن، تب بالای ۴۰ درجه سانتی گراد، ایجاد راش‌های ماکولا در سر وسپس در تمام بدن که گاهی خونریزی کرده و پوسته ریزی می‌کند وسپس به رنگ قهوه‌ای در آمده ومحو می‌شود، بزرگی غدد لنفاوی در ناحیه گردن، بزرگی طحال، عفونت گوش و ریه‌ها وعلائم گوارشی می‌باشد.

عوارض سرخک

عفونت گوش میانی و ناشنواییی، التهاب عضله قلبی ومغزی.

درمان سرخک.

چون علت بیماری نوعی «ویروس» است پس به درمان آنتی بیوتیکی نیاز نیست وباید علائم بیماری را درمان کرد. مثلاً با استامینوفن، تب را پایین آورد والتهاب چشم وبینی را با قطره‌ای درمان کرد، عفونت گوش‌ها را نیز در صورت باکتریایی شدن باید درمان کرد.

پیشگیری از سرخک
برای پیشگیری از سرخک، واکسیناسیون مؤثرترین روش است.

واکسن MMR که در برابر سرخک، اوریون و سرخجه محافظت می‌کند، بسیار توصیه می‌شود.

دو دوز از این واکسن، ۹۷% محافظت در برابر سرخک را فراهم می‌کند؛ بسیار مهم است که کودکان هر دو دوز را دریافت کنند: یکی در حدود ۱۲-۱۵ ماهگی و دومی بین ۴-۶ سالگی.

در برخی موارد، بزرگسالان نیز ممکن است نیاز به اطمینان از مصونیت خود داشته باشند، به خصوص اگر واکسینه نشده باشند یا مطمئن نباشند که ایمن هستند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، واکسن بی خطر و مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از گسترش بیماری سرخک است.

از نظر روش درمانی نیز، درمان ضد ویروسی خاصی برای سرخک وجود ندارد و تمرکز بر روی تسکین علائم و جلوگیری از عوارض است.

استراحت، هیدراتاسیون و درمان عفونت‌های ثانویه مانند ذات الریه (در صورت وقوع) رایج است.

اکثر افراد در حدود ۲-۳ هفته پس از ابتلا به این بیماری بهبود می‌یابند، اما در موارد عوارض شدید، مانند ذات الریه یا آنسفالیت، بهبودی می‌تواند طولانی‌تر شود.

واکسیناسیون سرخک در ایران در ۹ ماهگی و ۱۵ ماهگی طبق جدول ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ودرمان صورت می‌گیرد.

مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به سرخک

برای جلوگیری از ابتلا به سرخک، تمرکز اصلی باید بر روی واکسیناسیون باشد، اما مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و در مقابله با عفونت‌ها، از جمله ویروس سرخک، مفید باشد.

مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی
مواد غذایی غنی از

ویتامین A:

ویتامین A نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مخاط‌های بدن دارد، که اولین سد دفاعی در برابر عفونت‌ها هستند. مواد غذایی مانند:
هویج
سیب‌زمینی شیرین
کدو تنبل
اسفناج

ویتامین C:

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. منابع خوب آن شامل:
پرتقال، لیمو، و سایر مرکبات
فلفل دلمه‌ای
توت‌فرنگی

غذا‌های غنی از روی (زینک):

روی به عملکرد مناسب سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

منابع خوب روی شامل:
گوشت قرمز و مرغ
حبوبات
دانه‌ها و مغز‌ها

پروبیوتیک‌ها:

پروبیوتیک‌ها به بهبود سلامت روده و سیستم ایمنی کمک می‌کنند. منابع خوب پروبیوتیک‌ها عبارتند از:
ماست پروبیوتیک
کفیر
کلم‌ترش (سورکروت)

مواد غذایی حاوی امگا-۳:

اسید‌های چرب امگا-۳ خاصیت ضدالتهابی دارند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. منابع خوب امگا-۳ شامل:
ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین
دانه چیا و تخم کتان

نکات مهم
هیچ غذایی به تنهایی قادر به جلوگیری از سرخک نیست؛ واکسیناسیون هنوز مؤثرترین راه جلوگیری است.
مصرف منظم یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی و محافظت بهتر در برابر عفونت‌ها می‌شود.


روش تغذیه در بیماران عفونی
تغذیه در بیماران عفونی ویروسی (آنفلوآنزا، سرخک، اوریون و...) و باکتریایی (آنژین چرکی، عفونت ریه وکلیه‌ها و...) که دارای علائمی، چون تب و لرز و آبریزش از چشم وبینی و درد بدن و بی اشتهایی و سرفه نیز هستند، باید کوشید از غذا‌های سرخ شده چرب و ترشی جات و تنقلات فرعی پرهیز شود بلکه غذا‌های سبک و زود هضم مانند سوپ و مایعات بیشتر و انواع خورش‌های کم ادویه وکم چرب استفاده شود تا هضم آن آسان وجذب آن نیز به راحتی انجام پذیرد. / انتخاب

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده